STARTUJ ULUBIONE CO NOWEGO? C64 FORUM KSIĄŻKA GOŚCI REDAKCJA KONTAKT

PODAJ EMAIL, ABY BYĆ NA BIEŻĄCO INFORMOWANYM O AKTUALIZACJI MAGAZYNU:    
Informacje o aktualizacji Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Poczytaj lub dodaj wpis Czyli kto to tworzy Kontakt z nami

Internetowy Fanclub Agnieszki Cegielskiej - www.cegielka.net


SONDA

Jak dowiedziałaś(eś) się o istnieniu tej strony?
Z innej strony - link
Z wyszukiwarki
Znajomy podał adres
Inne



OSTATNI KOMENTARZ  ?

Obwody drukowa ...
Porównanie kom ...
Śpiewać każdy ...
Budujemy carty ...
Rozmowa z ramo ...

(7)
(11)
(51)
(6)
(2)



WYBIERZ MELODIĘ       ?


The last ninja
The l.n. The wilderness
The last ninja 2
The l.n.2 The basement
The l.n.2 The final battle
The l.n.2 The mansion
The l.n.2 The office
The l.n.2 The sewers
The l.n.2 The street
The great giana sisters
The green beret
Turrican intro
Bubble Bobble Remix
Creatures
Game over
Mayhem intro
Diablo
Doom 2 Hell on Earth
Hi-octane
Xenon 2
Mario in the Loonybin
Tetris (gameboy) remix


Jaws
Spy vs spy
Draconus
Ghoust busters
Tetris (c-gameboy)
Duke Nukem 3D




STREFA C= 


PORÓWNANIE KOMPUTERÓW 8-BITOWYCH



   W zeszłym roku przedstawiliśmy najpopularniejsze komputery domowe. Warto by zakończyć rok sporządzając ich porównanie. Można to zrobić oczywiście tylko dla komputerów zbliżonej klasy, stąd odrzucimy Apple, Sinclair QL i Meritum. Tabele zawierają zestawienie podstawowych danych oraz w miarę obiektywną ocenę punktową w skali od 1 do 10. W HT 11/85 podaliśmy przykłady programów testujących szybkość działania mikrokomputera. A oto następne cztery programy:

100 REM TEST 5
110 PRINT "S"
120 K=0
130 K=K+1
140 A=K/2*3+4-5
150 GOSUB 190
160 IF K < 1000 THEN 130
170 PRINT "E"
180 END
190 RETURN

100 REM TEST 6
110 PRINT "S"
120 K=0
130 DIM M(5)
140 K=K+1
150 A=K/2*3+4-5
160 GOSUB 220
170 FOR L=1 TO 5
180 NEXT L
190 IF K < 1000 THEN 140
200 PRINT "E"
210 END
220 RETURN

100 REM TEST 7
110 PRINT "S"
120 K=0
130 DIM M(5)
140 K=K+1
150 A=K/2*3+4-5
160 GOSUB 230
170 FOR L=1 T0 5
180 M(L)=A
190 NEXT L
200 IF K < 1000 THEN 140
210 PRINT "E"
220 END
230 RETURN

100 REM TEST 8
110 PRINT "S"
120 K=0
130 K=K+1
140 A=K^2
150 B=LOG(K)
160 C=SIN(K)
170 IF K < 1000 THEN 130
180 PRINT "E"
180 END

Commodore 64

Dźwięk
Model Liczba
kanałów
Możliwość
sterowania
Głośność Wyjście
audio
Ocena
łatwości
korzystania
Ocena
ogólna
Amstrad CPC464
Atari 800XL
Commodore 64
MSX
Spectrum 48k
3+1
4
3+1
3+1
1
9
7
6
8
3
6
TV
TV
TV
2
+
+
+
+
+
8
7
2
8
8
9
7
7
8
3

Amstrad CPC464

Klawiatura
Model Liczba
klawiszy
Liczba
klawiszy
funkcyjnych
Osobny
blok
numeryczny
Ocena
czucie
Ocena
rozkład
Ocena
ogólna
Amstrad CPC464
Atari 800XL
Commodore 64
MSX
Spectrum 48k
74
61
66
73
40
12
5
4
5
-
+
-
-
-
-
8
8
8
7
2
7
7
8
7
2
8
7
8
7
2

Atari 800XL

Ekran
Model Maks.
liczba
kolorów
Paleta
kolorów
Maks.
rozdz.
grafiki
Maks.
liczba
znaków
Sprites Ocena
możliwości
sterowania
Ocena
łatwości
użycia
Ocena
ogólna
Amstrad CPC464
Atari 800XL
Commodore 64
MSX
Spectrum 48k
16
16
16
16
8
27
256
16
16
8
640x200
320x192
320x200
256x192
256x176
80x25
40x24
40x25
40x24
32x24
-
6
8
32
-
7
7
4
8
6
8
6
2
7
8
8
8
4
8
6

Msx

Msx

Basic
Model Zest.
instr.
Ocen.
łatw.
użyc.
Prze.
instr.
Auto.
num.
instr.
Śledz.
progr.
Pełn.
kom.
o błęd.
Reak.
na
błęd.
Czas
testu
aryt.
Czas
testu
sort.
Czas
testu
tekst.
Czas
testu
graf.
Amstrad 464
Atari 800XL
Commodore 64
MSX
Spectrum 48k
8
6
4
8
5
8
6
5
8
8
+
-
+
+
-
+
-
+
+
-
+
-
-
+
-
+
-
+
+
-
+
+
+
+
-
46
355
88
347
176
16
34
24
23
36
113
103
65
94
151
99
179
-
94
57

(Zest. instr.) Zestaw instrukcji
(Ocen. łatw. użyc.) Ocena łatwości użycia
(Prze. instr.) Przenumerowywanie instrukcji
(Auto. num. instr.) Automatyczne numerowanie instrukcji
(Śledz. progr.) Śledzenie programu
(Pełn. kom. o błęd.) Pełne komunikaty o błędach
(Reak. na błęd.) Reakcja na błędy

   Podziękowania dla Hansa za użyczenie materiałów do tego artykułu.



Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:



Ryszard Damski
-
7.9.2004
-
Horyzonty Techniki 1/86





DODAJ SWÓJ KOMENTARZ



#1Dzień 7-9-2004godz.07:02:14Autor: Kisiel/Icon
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Ciekawe że basic w katarynce jest wolniejszy od comodorka?? przecież mimo wszystko ma szybszego procka:) ... A przypomniało mi sie że miałem kiedyś taki stary artykół na temat rozwoju układów scalonych w którym napisane było że maksymalna gęstość upakowania to 0,25um co wróży szybki koniec rozwoju układów procesorowych.... hmm za komuny to jednak byli znawcy tematu ;) Fakt że zasugerowali sie szerokością najkrótszej fali naświetlającej ... ale jednak świat idzie do przodu:)

#2Dzień 8-9-2004godz.21:42:04Autor: Pin / TRISTESSE;-
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   :: Kisiel/Icon- jest bardzo prosta odpowiedź na twoje pytanie - są to dwa zupełnie inne interpretery języka BASIC; oczywiście nie mające ze sobą nic wspólnego. ATARI-BASIC (ten z romu) jest koszmarnie powolny, gdyż został tak nie-efektywnie po prostu napisany i z tego powodu jest wolniejszy od tego z Komody. Dlatego w późniejszym czasie powstało dużo innych interpreterów BAS; Basic XE(128kB), Basic XL, Turbo-BASIC XL, MicrosoftBASIC (1981- ale syf straszny; dobrze chłopcy zaczęli). Generalnie najlepszy był Turbo_B - bardzo szybki (chyba szybszy od Warsaw-Basic dla Comm - jeśli zrypałem nazwe - to poprawić prosze). TurboB- był już językiem półstrukturalnym z kompilatorem i bibliotekami. Gritzz;-

#3Dzień 9-9-2004godz.19:28:34Autor: Reiter
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Najwidoczniej szybszy procek nie musi oznaczać większej mocy komputera. Atari ma bardziej rozbudowany Basic, o wiele więcej poleceń. Musi to się więc odbić na prędkości interpretera. Druga sprawa - procek ten musi być szybszy, bo podobno wykonuje dodatkowe czynności, więc sumarycznie czas procesora jest zabierany i jego szybkość zbliża się do procesora Commodore. Zważywszy na te dwie ważne różnice, można wytłumaczyć skąd takie wyniki testu.

#4Dzień 4-10-2004godz.02:46:51Autor: Pin/TRISTESSE;-
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   .."Najwidoczniej szybszy procek nie musi oznaczać większej mocy komputera" - to zależy; co przerywa jego prace i ile czasu na to potrzeba. O ile się nie myle; to procki są do siebie "dość" zbliżone - przyjmijmy czysto teoretycznie, że takie same, lecz taktowane innym zegarem. W przypadku Atari 1.7 - ANTIC (jeśli włączony - a i tak można włączać po linii i minimalnie obciążyć CPU). A jak tam Comm? - jeśli się nie myle to ok. 1MHz - prosze poprawić; jeśli coś nie tak.
   ..."Atari ma bardziej rozbudowany Basic, o wiele więcej poleceń. Musi to się więc odbić na prędkości interpretera" - krótko. NIE MUSI. AtariBASIC = 8kB, TurboBASIC = 18kB;- ten drugi bywa w porywach; kilkadziesiąt razy szybszy; posiada ok 150 instr., czyli ok. +-75 więcej w stosunku do AtariBASIC. To wszystko zależy od efektywności kodu interpretera. A, i ważna rzecz. TurboBASIC pomimo, iż jest "bardziej rozbudowany" pozostawia nieco więcej (z dosem) bufora (34021B), niż wcześniej wspomniany AtariBASIC - nie używa dodatkowego ramu (czyt. działa na 64k)
   ..."Druga sprawa - procek ten musi być szybszy, bo podobno wykonuje dodatkowe czynności, więc sumarycznie czas procesora jest zabierany i jego szybkość zbliża się do procesora Commodore" - podobno. heh;- przy tej klasie sprzętu ok. 0.5MHz to bardzo dużo.
   ..."Zważywszy na te dwie ważne różnice, można wytłumaczyć skąd takie wyniki testu" - dziwne;- ale myśle, że wyniki testu są zasługą wyłącznie fatalnie napisanego AtariBASIC.
   Pozdro.

#5Dzień 9-10-2004godz.12:18:16Autor: Kisiel/Icon
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Co do basica to fakt jest sfakany ale co do procedur I/o i samego kernala to już tak źle nie jest co?? Przez to że commodor ma "szybkie" procedury jest mniej elastyczny w podłaczaniu urządzeń.

#6Dzień 9-10-2004godz.15:50:38Autor: Pin?TRISTESSE:-
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   .. OS nie jest tak źle napisany - choć podstawą jego jest projekt z końca lat '70. Oczywiście można korzystać z jego procek - choć dla przykładu; pod SpartaDOS X jest czysto sowtware'owy akcelerator dla obsługi urządzenia E: ("ekran"- tryb txt). Efektem jest to, że wyświetlanie trybu tekstowego odbywa się z prędkością ok. 340% oryginału. Czyli dopał bardzo odczuwalny - polegający w zasadzie na podmiance w ramie pod romem tego, co "zrypane" jest w OS. Z dobrych rzeczy jest jeszcze jedna bardzo ciekawa rzecz - którą przewidziano w OS wcześniej, niż zostało to faktycznie podłączone pod Atare;- urządzenia "NewDevice" - obsługiwane równolegle - zastosowanie nasuwa się samo. Szybki twardziel - pierwsza konstrukcja 1987 - kontroler SCSI, RS232, kontroler FDD od grzyba, Centronics i 256mB/1MB ram (zależnie od wersji) - wada; cena: oksztowało to 600$ - więc rzecz w latach '80 w Polsce nie osiągalna. Ok. 1995 roku zrobiono oczywiście polski odpowiednik (KMK) - interface oczywiście równoległy - dyski do max 8GB, tryb 512B/sektor, max R/W 100kB/sec przy Antic off i 75kB przy włączonym. Urządzenia tego typu podłączane są pod PARALELL (seria XL), lub Cartridge + expansion (130XE, 800XE, niektóre 65XE) - rom interface'u w czasie I/O wrzucany jest w 2kB obszar w którym normalnie siedzi (nie bardzo udany zresztą) pakiet procedur zmiennoprzecinkowych.
   Co do SIO - max co można wyciągnąć to to; co dawały przeróbki typu TOMS, TYGRYS, US itd. stabilnie do ok. 68 kbps
   .. a ile Comm ma max z FDD ??
   Atari8(at)interia.pl

#7Dzień 11-10-2004godz.07:17:24Autor: Kisiel/Icon
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Comm ma max odczyt z przeplotem 2 przy włączonym ekranie przez burst'a (równoległy) w sumie to nie pamiętam jak to wychodzi w bajtach w normalu to 0,4kB (chyba). Twardziel z obsługą FAT16 wychodził około 30-31 kB (na ST157A) a w "burscie" czyli 128 sectorów w lini ponad 50 kB. Przy włączonym ekranie czy wyłączonym były nie wielkie różnice. Tylko podłączanie jest masakrą.. ja sie zagrzebałem przy talk i untalk...całkowicie nie potrzebnie zresztą tak jak przeglądam IDE64

#8Dzień 20-7-2007godz.12:01:12Autor: Jasieczek
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   O tym Spectrum to totalna bzdura. Usmialem sie niezle.
   - kanalow dzwieku ma Gumiak max. 8.
   - kolorow ma Gumiak w standardowym trybie 15.
   - jego rozdzialczosc to 256*192, wiec kolejna wpadka autora bzdurnego tekstu.
   - klawiatura jest kwestia osobistych przyzwyczajen. Podana tu ocena rozkladu klawiszy (tylko "2") jest calkowicie subiektywna i glupia. Ponadto nie podano, ze obsluga klawiatury jest w Spectrum najbardziej skomplikowana i mozna grając naciskac wiele klawiszy na raz, czego - jak mowia atarowcy 8bit - nie ma na malym Atari, bo jest niewykonalne.
   Dziekuje za uwage.

#9Dzień 1-6-2013godz.10:46:33Autor: Ender
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Szkoda, że w porównaniu nie ma amstrada cpc plus

#10Dzień 25-11-2016godz.19:14:23Autor: ZbyniuR
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   AY3 ma 3 kanały z których KAŻDY MOŻE być generatorem szumu. A nie tak jak w SID-ie który ma 3 kanały plus generator szumu. :)
   Co do wygody klawiatury zgadzam się z komentarzem powyżej że jest to rzeczą subiektywną i obawiam się że jedynie rasowi Spectrumowcy uważają że jego obsługa jest wygodna. :p
   Amstrad PLUS ma takie same parametry jak 464, z tych o których jest mowa w tych testach. Tyle że ma sprzętowe sprajty. A jego procedury arytmetyczne są takie jak w 6128 czyli ciut szybsze, ale mniej niż o 1% od 464.
   Czy można gdzieś w sieci obejrzeć te 4 listingi testów Basica ???
   Jeśli ktoś chce zobaczyć precyzyjniejsze porównanie prędkości Basiców teraz już ponad 30 różniastych retro komputerów zapraszam tu:
   Http://speccy.pl/forum/i ndex.php/topic,2715.msg37814.html#msg378 14

#11Dzień 5-12-2016godz.00:40:15Autor: Nemo
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   @ZbyniuR
   SID posiada 3 oscylatory, które WSZYSTKIE potrafią generować falę prostokątną, trójkątną, piłokształtną lub szum. Wersja 8580 umożliwia także wykonanie logicznego AND między falami do łączenia ich. SID posiada także 3 generatory obwiedni dźwięku (ADSR) a także programowalny filtr. Dodatkowo można uzyskać 4 kanał, najczęściej używany do odtwarzania sampli.

Instrukcja używania systemu komentarzy    

  1. W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
    Tagi HTML są nieaktywne.
  2.    
  3. W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
    Tagi HTML są aktywne. Możesz:

  4.    Możliwość:

    Komenda:

    Przykład:

       a.   Pogrubić tekst: <B></B> Pogrubiony
       b.   Pochylić tekst: <I></I> Pochylony
       c.   Podkreślić tekst: <U></U> Podkreślony
       d.   Stworzyć indeks górny: <SUP></SUP> Indeks górny
       e.   Stworzyć indeks dolny: <SUB></SUB> Indeks dolny
        f.   Użyć czcionki maszynowej: <TT></TT> Czcionka maszynowa


    Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
    Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
    Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).

    Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
    Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.

Podpisz się:

Wpisz treść:

   wyślij mój komentarz    ukryj mój adres IP