|
|
|
| STREFA PC | |
|
1. Wstęp i informacja o programie.
Program służy do emulacji konsolek z serii Nintendo Game Boy: Game Boy, Super Game Boy, Game Boy Color. Nie emuluje konsoli Game Boy Advance. Adres www autora programu: http://www.emuhq.com/vboy.
2. Wymagania programu.
Program nie ma wygórowanych wymagań i zadowoli się Pentiumem 166 z MMX i 32 MB Ramu (w dołączonej dokumentacji nie ma słowa o wymaganiach sprzętowych!), Direct X6, choć polecam zdecydowanie wersję przynajmniej 7.0a (znacząco widać różnicę!). Również potrzebna jest karta dźwiękowa zgodna z Sound Blasterem i Windows 95/98/ME. Poniżej zrzut z ekranu zaraz po załadowaniu gry.
3. Zaczynamy pracę z programem.
Aby uruchomić grę pod emulatorem, wystarczy wejść w menu Plik>Otwórz i wskazać programowi plik do odtworzenia. Program odtwarza wszystkie pliki 8-bitowych Game Boyów(gba, gbc, gb itd.).
4. Opcje programu.
W tym menu zawarte są wszystkie ustawienia i jeśli chcemy zacząć pracę z emulatorem to od tego menu powinniśmy zacząć, a więc:
- STEROWANIE: można ustawić do czterech konfiguracji padów, co w praktyce daje
możliwość użytkowania emulatora czterem różnym osobom. To zdecydowanie lepiej niż w rzeczywistości:-).
- DŹWIĘK: to menu umożliwia ustawienie dźwięku, dźwięk można ściszyć, pogłośnić i
wyłączyć. Domyślnym ustawieniem jest dźwięk włączony i przy tym należy zostać, jeśli nie sprawia to żadnych problemów. Drugie ustawienie w tym podmenu to wybór kanałów. Domyślnie są włączone wszystkie. To daje najbogatszy dźwięk. Ostatnie
ustawienie w tym menu, to częstotliwość odtwarzania dźwięku, mamy do wyboru częstotliwości: 11, 22, 44 kHz, ta ostatnia jest domyślną i taka powinna pozostać. Jeśli odtwarzanie dźwięku sprawia problemy, zajrzyj do punktu "Rozwiązywanie problemów".
- OBRAZ: to podmenu umożliwia ustawienia obrazu, najpierw wybieramy rozdzielczość, zalecam Pełny ekran - 320x240, wtedy emulacja jest najbardziej wierna. Możemy również wybrać inne tryby, w tym okienkowe i zdecydować, czy program ma używać prawdziwych kolorów, czy takich jakich używał pierwszy Game
Boy. To już kwestia gustu. Ja np. gram na oryginalnych kolorach Game Boya.
- POMIJANIE KLATEK: tu możemy wybrać, co ile klatek program ma wyświetlać obraz. Ta opcja jest przeznaczona dla posiadaczy szybkich komputerów i służy zachowaniu realizmu w grach. Jeśli program chodzi zbyt szybko, wybierając odpowiednią ilość pomijanych klatek można program zwolnić. Przydatne dla właścicieli procesorów
powyżej 1 GHz i dużej ilości pamięci RAM.
- OBRAMOWANIE: mało efektowny (moim zdaniem) gadżet, który wyświetla coś w rodzaju tapety, która jest zawarta w romie gry. Domyślnie, jeśli ta opcja jest włączona w tle, za widokiem gry widać statyczny obrazek, który nawiązuje do gry. Czasami sprawia to problemy. Więcej o tym w punkcie "Rozwiązywanie problemów".
- JĘZYK: tu możemy wybrać język, w jakim program będzie się posługiwał. W wersji, którą posiadam, polską wersję napisał niejaki Czesław (oryginalny podpis - patrz sam początek) i można ją bez problemu wybrać. Najpierw wybierany jest język systemowy, ale jeśli z jakiś powodów nie ustawia się sam język Polski, to można
ustawić to w tym menu ręcznie.
- CHEATY: (widok poniżej)
To menu umożliwia wpisanie sekwencji kodów, która ułatwia grę. Dostępne są dwa rodzaje cheatów: Game Genie i Game Shark. Wyglądem nie różnią się niczym, ale różnią się skodowaniem. Pewna część gier korzysta z Game Genie, a druga z Game Shark. Trzeba to niestety sprawdzić eksperymentalnie;-).
- EMULATOR: (ostatnie menu w tej grupie) służy ono do automatyzacji pracy
emulatora. Tutaj możemy podać katalogi, z których emulator ma zaczynać pracę w poszukiwaniu romów i plików, które obsługują emulator. To podmenu w praktyce ustawia się tylko raz i po sprawie:-).
5. Pomoc.
To ostatnie menu w tym programie. Zawiera informacje o programie. Zrzut z ekranu można zobaczyć na samym początku tego opisu.
6. Rozwiązywanie problemów.
Niestety, jak prawie każdy program pod "rewelacyjne" Windows może sprawiać problemy. Oto problemy, które mogą wystąpić i moja propozycja ich rozwiązania:
Problem: obraz wyświetla się niepoprawnie, albo nie wyświetla się wcale w trybie
pełnoekranowym.
Rozwiązanie: Najpierw należy sprawdzić, czy mamy ustawiony w systemie tryb wyświetlania High Color lub True Color. Co prawda Game Boy miał tylko 16 kolorów (GBC), ale Windows inaczej widzi kolory i tu obraz musi być wyświetlany z "pełną mocą". Dlatego zalecam ustawienie na jeden z powyższych trybów, jeśli to nie pomoże to
problem może tkwić w sterownikach karty. Trzeba uruchomić program DXDIAG.EXE i wykonać testy. W miarę możliwości włączyć buforowanie sprzętowe karty, ewentualnie
zmienić sterowniki. Tu przyczyn może być bardzo wiele i prawdopodobnie Visual Boy nie jest jedynym programem, który sprawia problemy, a to już temat na inne faq:-)
Problem: dźwięk się "przycina".
Rozwiązanie: niestety, ale niektóre romy nie mają dobrze skompilowanego dźwięku i emulator gubi się. Jedynym lekarstwem jest zmniejszenie częstotliwości odtwarzania
dźwięku. Tak samo, jak w przypadku karty graficznej można spróbować sprawdzić czy karta ma buforowanie sprzętowe. Poza tym dzwiękówka może się "gryźć" z modemem. Wtedy adresy pamięci trzeba ustawić ręcznie. Też jednak zazwyczaj taki konflikt ujawnia się przy innych programach.
Problem: gra źle chodzi z ramkami / bez ramek.
Rozwiązanie: ramki w/g mnie powinny być standardowo wyłączone i jeśli są włączone to trzeba je wyłączyć:-). Jeśli rom wymaga ramek, to niestety trzeba je włączyć. Niestety, ale nic mądrzejszego tu nie napiszę:-(.
7. Podsumowanie.
Emulator jest dobrą propozycją dla początkujących adeptów emulacji, bo jest prosty w obsłudze i łatwy w użytkowaniu. W większości przypadków nie sprawia problemu, ale mogą się zdarzyć.
Instrukcja używania systemu komentarzy
- W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
Tagi HTML są nieaktywne.
- W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
Tagi HTML są aktywne. Możesz:
Możliwość:
|
Komenda:
|
Przykład:
|
a. Pogrubić tekst: |
<B></B> |
Pogrubiony |
b. Pochylić tekst: |
<I></I> |
Pochylony |
c. Podkreślić tekst: |
<U></U> |
Podkreślony |
d. Stworzyć indeks górny: |
<SUP></SUP> |
Indeks górny |
e. Stworzyć indeks dolny: |
<SUB></SUB> |
Indeks dolny |
f. Użyć czcionki maszynowej: |
<TT></TT> |
Czcionka maszynowa |
Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).
Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.
|
|
|