STARTUJ ULUBIONE CO NOWEGO? C64 FORUM KSIĄŻKA GOŚCI REDAKCJA KONTAKT

PODAJ EMAIL, ABY BYĆ NA BIEŻĄCO INFORMOWANYM O AKTUALIZACJI MAGAZYNU:    
Informacje o aktualizacji Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Poczytaj lub dodaj wpis Czyli kto to tworzy Kontakt z nami

Internetowy Fanclub Agnieszki Cegielskiej - www.cegielka.net


SONDA

Jak dowiedziałaś(eś) się o istnieniu tej strony?
Z innej strony - link
Z wyszukiwarki
Znajomy podał adres
Inne



OSTATNI KOMENTARZ  ?

Obwody drukowa ...
Porównanie kom ...
Śpiewać każdy ...
Budujemy carty ...
Rozmowa z ramo ...

(7)
(11)
(51)
(6)
(2)



WYBIERZ MELODIĘ       ?


The last ninja
The l.n. The wilderness
The last ninja 2
The l.n.2 The basement
The l.n.2 The final battle
The l.n.2 The mansion
The l.n.2 The office
The l.n.2 The sewers
The l.n.2 The street
The great giana sisters
The green beret
Turrican intro
Bubble Bobble Remix
Creatures
Game over
Mayhem intro
Diablo
Doom 2 Hell on Earth
Hi-octane
Xenon 2
Mario in the Loonybin
Tetris (gameboy) remix


Jaws
Spy vs spy
Draconus
Ghoust busters
Tetris (c-gameboy)
Duke Nukem 3D




STREFA PC 


OPIS EMULATORA VISUALBOY



1. Wstęp i informacja o programie.

   Program służy do emulacji konsolek z serii Nintendo Game Boy: Game Boy, Super Game Boy, Game Boy Color. Nie emuluje konsoli Game Boy Advance. Adres www autora programu: http://www.emuhq.com/vboy.

2. Wymagania programu.

   Program nie ma wygórowanych wymagań i zadowoli się Pentiumem 166 z MMX i 32 MB Ramu (w dołączonej dokumentacji nie ma słowa o wymaganiach sprzętowych!), Direct X6, choć polecam zdecydowanie wersję przynajmniej 7.0a (znacząco widać różnicę!). Również potrzebna jest karta dźwiękowa zgodna z Sound Blasterem i Windows 95/98/ME. Poniżej zrzut z ekranu zaraz po załadowaniu gry.

3. Zaczynamy pracę z programem.

   Aby uruchomić grę pod emulatorem, wystarczy wejść w menu Plik>Otwórz i wskazać programowi plik do odtworzenia. Program odtwarza wszystkie pliki 8-bitowych Game Boyów(gba, gbc, gb itd.).

4. Opcje programu.

   W tym menu zawarte są wszystkie ustawienia i jeśli chcemy zacząć pracę z emulatorem to od tego menu powinniśmy zacząć, a więc:
   - STEROWANIE: można ustawić do czterech konfiguracji padów, co w praktyce daje możliwość użytkowania emulatora czterem różnym osobom. To zdecydowanie lepiej niż w rzeczywistości:-).
   - DŹWIĘK: to menu umożliwia ustawienie dźwięku, dźwięk można ściszyć, pogłośnić i wyłączyć. Domyślnym ustawieniem jest dźwięk włączony i przy tym należy zostać, jeśli nie sprawia to żadnych problemów. Drugie ustawienie w tym podmenu to wybór kanałów. Domyślnie są włączone wszystkie. To daje najbogatszy dźwięk. Ostatnie ustawienie w tym menu, to częstotliwość odtwarzania dźwięku, mamy do wyboru częstotliwości: 11, 22, 44 kHz, ta ostatnia jest domyślną i taka powinna pozostać. Jeśli odtwarzanie dźwięku sprawia problemy, zajrzyj do punktu "Rozwiązywanie problemów".
   - OBRAZ: to podmenu umożliwia ustawienia obrazu, najpierw wybieramy rozdzielczość, zalecam Pełny ekran - 320x240, wtedy emulacja jest najbardziej wierna. Możemy również wybrać inne tryby, w tym okienkowe i zdecydować, czy program ma używać prawdziwych kolorów, czy takich jakich używał pierwszy Game Boy. To już kwestia gustu. Ja np. gram na oryginalnych kolorach Game Boya.
   - POMIJANIE KLATEK: tu możemy wybrać, co ile klatek program ma wyświetlać obraz. Ta opcja jest przeznaczona dla posiadaczy szybkich komputerów i służy zachowaniu realizmu w grach. Jeśli program chodzi zbyt szybko, wybierając odpowiednią ilość pomijanych klatek można program zwolnić. Przydatne dla właścicieli procesorów powyżej 1 GHz i dużej ilości pamięci RAM.
   - OBRAMOWANIE: mało efektowny (moim zdaniem) gadżet, który wyświetla coś w rodzaju tapety, która jest zawarta w romie gry. Domyślnie, jeśli ta opcja jest włączona w tle, za widokiem gry widać statyczny obrazek, który nawiązuje do gry. Czasami sprawia to problemy. Więcej o tym w punkcie "Rozwiązywanie problemów".
   - JĘZYK: tu możemy wybrać język, w jakim program będzie się posługiwał. W wersji, którą posiadam, polską wersję napisał niejaki Czesław (oryginalny podpis - patrz sam początek) i można ją bez problemu wybrać. Najpierw wybierany jest język systemowy, ale jeśli z jakiś powodów nie ustawia się sam język Polski, to można ustawić to w tym menu ręcznie.
   - CHEATY: (widok poniżej)

   To menu umożliwia wpisanie sekwencji kodów, która ułatwia grę. Dostępne są dwa rodzaje cheatów: Game Genie i Game Shark. Wyglądem nie różnią się niczym, ale różnią się skodowaniem. Pewna część gier korzysta z Game Genie, a druga z Game Shark. Trzeba to niestety sprawdzić eksperymentalnie;-).
   - EMULATOR: (ostatnie menu w tej grupie) służy ono do automatyzacji pracy emulatora. Tutaj możemy podać katalogi, z których emulator ma zaczynać pracę w poszukiwaniu romów i plików, które obsługują emulator. To podmenu w praktyce ustawia się tylko raz i po sprawie:-).

5. Pomoc.

   To ostatnie menu w tym programie. Zawiera informacje o programie. Zrzut z ekranu można zobaczyć na samym początku tego opisu.

6. Rozwiązywanie problemów.

   Niestety, jak prawie każdy program pod "rewelacyjne" Windows może sprawiać problemy. Oto problemy, które mogą wystąpić i moja propozycja ich rozwiązania:

Problem: obraz wyświetla się niepoprawnie, albo nie wyświetla się wcale w trybie pełnoekranowym.
Rozwiązanie: Najpierw należy sprawdzić, czy mamy ustawiony w systemie tryb wyświetlania High Color lub True Color. Co prawda Game Boy miał tylko 16 kolorów (GBC), ale Windows inaczej widzi kolory i tu obraz musi być wyświetlany z "pełną mocą". Dlatego zalecam ustawienie na jeden z powyższych trybów, jeśli to nie pomoże to problem może tkwić w sterownikach karty. Trzeba uruchomić program DXDIAG.EXE i wykonać testy. W miarę możliwości włączyć buforowanie sprzętowe karty, ewentualnie zmienić sterowniki. Tu przyczyn może być bardzo wiele i prawdopodobnie Visual Boy nie jest jedynym programem, który sprawia problemy, a to już temat na inne faq:-)

Problem: dźwięk się "przycina".
Rozwiązanie: niestety, ale niektóre romy nie mają dobrze skompilowanego dźwięku i emulator gubi się. Jedynym lekarstwem jest zmniejszenie częstotliwości odtwarzania dźwięku. Tak samo, jak w przypadku karty graficznej można spróbować sprawdzić czy karta ma buforowanie sprzętowe. Poza tym dzwiękówka może się "gryźć" z modemem. Wtedy adresy pamięci trzeba ustawić ręcznie. Też jednak zazwyczaj taki konflikt ujawnia się przy innych programach.

Problem: gra źle chodzi z ramkami / bez ramek.
Rozwiązanie: ramki w/g mnie powinny być standardowo wyłączone i jeśli są włączone to trzeba je wyłączyć:-). Jeśli rom wymaga ramek, to niestety trzeba je włączyć. Niestety, ale nic mądrzejszego tu nie napiszę:-(.

7. Podsumowanie.

   Emulator jest dobrą propozycją dla początkujących adeptów emulacji, bo jest prosty w obsłudze i łatwy w użytkowaniu. W większości przypadków nie sprawia problemu, ale mogą się zdarzyć.



Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:



Tomasz Dębkowski
19.11.2002
14.1.2003
-
Filety on-line





DODAJ SWÓJ KOMENTARZ



Instrukcja używania systemu komentarzy    

  1. W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
    Tagi HTML są nieaktywne.
  2.    
  3. W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
    Tagi HTML są aktywne. Możesz:

  4.    Możliwość:

    Komenda:

    Przykład:

       a.   Pogrubić tekst: <B></B> Pogrubiony
       b.   Pochylić tekst: <I></I> Pochylony
       c.   Podkreślić tekst: <U></U> Podkreślony
       d.   Stworzyć indeks górny: <SUP></SUP> Indeks górny
       e.   Stworzyć indeks dolny: <SUB></SUB> Indeks dolny
        f.   Użyć czcionki maszynowej: <TT></TT> Czcionka maszynowa


    Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
    Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
    Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).

    Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
    Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.

Podpisz się:

Wpisz treść:

   wyślij mój komentarz    ukryj mój adres IP