STARTUJ ULUBIONE CO NOWEGO? AGNIESZKA CEGIELSKA - NIEOFICJALNY INTERNETOWY FANKLUB REDAKCJA KONTAKT
Informacje o aktualizacji Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Poczytaj lub dodaj wpis Czyli kto to tworzy Kontakt z nami




OSTATNI KOMENTARZ  ?

Budujemy carty ...
Sampler do c-6 ...
Byłem tam ... ...
Seks w szkole, ...

(65)
(17)
(3)
(2)
(2)



WYBIERZ MELODIĘ       ?


The last ninja
The l.n. The wilderness
The last ninja 2
The l.n.2 The basement
The l.n.2 The final battle
The l.n.2 The mansion
The l.n.2 The office
The l.n.2 The sewers
The l.n.2 The street
The great giana sisters
The green beret
Turrican intro
Bubble Bobble Remix
Creatures
Game over
Mayhem intro
Diablo
Doom 2 Hell on Earth
Hi-octane
Xenon 2
Mario in the Loonybin
Tetris (gameboy) remix


Jaws
Spy vs spy
Draconus
Ghoust busters
Tetris (c-gameboy)
Duke Nukem 3D




STREFA C= 


SAMPLOWANIE A POLSKIE PRAWO



   Sample-mani tworząc sample na Commodore często korzystają z utworów "cudzych", czy znalezionych gdzieś w sieci. Zastanawiałem się jak to jest widziane przez polskie prawo i z tym pytaniem zwróciłem się do prawnika Dagmary Malinowskiej. Odpowiedź możecie znaleźć w ostatnim Komputer ŚWIAT 2/2003 (nota bene drugie pytanie tez jest ode mnie, ale prawdopodobnie ktoś zadał podobne i zostało podpisane już nie moim imieniem). Dla tych co nie mają dostępu do tego 2-tygodnika, zamieszczam cytat poniżej.

" Czy można muzykę z płyt promocyjnych, ukazujących się w gazetach i innej prasie, powielać czy udostępniać innym osobom nieodpłatnie? Jakie należy spełnić warunki ?

   Płyty dołączane do gazet udostępniane są do korzystania na podstawie licencji. Licencja ta ma określony zasięg - dotyczy wyłącznie czytelników danego czasopisma. Osoby, które weszły w posiadanie gazety, weszły również w prawa do korzystania z załączonej płyty. Jak już pisałam, bez zezwolenia twórcy Wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje krąg osób pozostających w związku osobistym (rodzina lub przyjaciele). Utwór był niewątpliwie już rozpowszechniony, w jego posiadanie Czytelnik wszedł legalnie. Oznacza to, że bez żadnych negatywnych konsekwencji może udostępniać płytę w kręgu przyjaciół i rodziny. Wspomnę jeszcze raz, że przyjaciele odwiedzający stronę internetową Czytelnika nie będą objęci tym ustawowym upoważnieniem.

Czy mogę udostępniać przez internet lub w inny sposób, nieodpłatnie, zmiksowane przeze mnie utwory muzyczne znanych wykonawców ?

   Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wskazuje, że można wyróżnić trzy rodzaje utworów, których byt i ochrona prawna regulowane są ustawą. Pierwszy rodzaj to utwory całkowicie własne, które nie czerpią żadnych wzorców z cudzych pomysłów, drugi - tak zwany inspirowany, gdzie utwory powstają na skutek fascynacji czyjąś linią melodyczną czy sekwencją kilku taktów, i wreszcie trzeci - opracowanie (w tym utwory, w których zamieszczono znaczne fragmenty cudzych utworów, które nie mogą uchodzić za korzystanie z prawa cytatu o tym można przeczytać w numerze 1/03 Komputer ŚWIATA).
   Utwory własne chroni w zakresie majątkowym i osobistym ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Utwory inspirowane i tak zwane wariacje muzyczne (na temat innego utworu, czerpiące w związku ze swoim charakterem z podstawowego źródła) stanowić będą również twórczość samodzielną, chronioną prawem.
   Utwory stanowiące opracowania, a więc utwory czerpiące bezpośrednio z cudzych dzieł, nie mogą naruszać praw autorów utworów pierwotnych. Ustawodawca podał przykłady takich opracowań, wymieniając tłumaczenia, adaptacje i przeróbki. Mix utworów jednego czy kilku wykonawców będzie właśnie taką przeróbką, stanowiącą opracowanie. Ustawa zezwala na tworzenie opracowań, nie zezwalając jednocześnie na rozporządzanie i korzystanie z przeróbki bez zezwolenia twórcy utworu przerobionego. Oznacza to, że Czytelnik ma prawo dokonać własnej przeróbki utworów, ale nie może się swoim wynikiem pochwalić ".

   Cóż, jak widzicie prawo nasze wiąże ręce nawet scenowcom. Więcej nic już raczej dodawać nie trzeba.



Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:



Reiter (Apidya)
15.1.2003
19.8.2003
-
Filety on-line





DODAJ SWÓJ KOMENTARZ



Instrukcja używania systemu komentarzy    

  1. W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
    Tagi HTML są nieaktywne.
  2.    
  3. W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
    Tagi HTML są aktywne. Możesz:

  4.    Możliwość:

    Komenda:

    Przykład:

       a.   Pogrubić tekst: <B></B> Pogrubiony
       b.   Pochylić tekst: <I></I> Pochylony
       c.   Podkreślić tekst: <U></U> Podkreślony
       d.   Stworzyć indeks górny: <SUP></SUP> Indeks górny
       e.   Stworzyć indeks dolny: <SUB></SUB> Indeks dolny
        f.   Użyć czcionki maszynowej: <TT></TT> Czcionka maszynowa


    Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
    Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
    Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).

    Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
    Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.

Podpisz się:

Wpisz treść:

   wyślij mój komentarz    ukryj mój adres IP