STARTUJ ULUBIONE CO NOWEGO? C64 FORUM KSIĄŻKA GOŚCI REDAKCJA KONTAKT

PODAJ EMAIL, ABY BYĆ NA BIEŻĄCO INFORMOWANYM O AKTUALIZACJI MAGAZYNU:    
Informacje o aktualizacji Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Poczytaj lub dodaj wpis Czyli kto to tworzy Kontakt z nami

Internetowy Fanclub Agnieszki Cegielskiej - www.cegielka.net


SONDA

Jak dowiedziałaś(eś) się o istnieniu tej strony?
Z innej strony - link
Z wyszukiwarki
Znajomy podał adres
Inne



OSTATNI KOMENTARZ  ?

Obwody drukowa ...
Porównanie kom ...
Śpiewać każdy ...
Budujemy carty ...
Rozmowa z ramo ...

(7)
(11)
(51)
(6)
(2)



WYBIERZ MELODIĘ       ?


The last ninja
The l.n. The wilderness
The last ninja 2
The l.n.2 The basement
The l.n.2 The final battle
The l.n.2 The mansion
The l.n.2 The office
The l.n.2 The sewers
The l.n.2 The street
The great giana sisters
The green beret
Turrican intro
Bubble Bobble Remix
Creatures
Game over
Mayhem intro
Diablo
Doom 2 Hell on Earth
Hi-octane
Xenon 2
Mario in the Loonybin
Tetris (gameboy) remix


Jaws
Spy vs spy
Draconus
Ghoust busters
Tetris (c-gameboy)
Duke Nukem 3D




STREFA C= 


COMMODORE 128



Commodore 128

Procesor: 8502 z zegarem 1 lub 2 MHz, Z80A z zegarem 4 MHz.
Pamięć: 128 kB pamięci RAM, możliwość rozszerzenia do 512 kB; 48 kB pamięci ROM.
Ekran: 320 na 200 punktów (25 wierszy tekstu po 40 znaków), 640 na 200 punktów (25 wierszy tekstu po 80 znaków), 16 barw w palecie.
Łącza: łącze szeregowe - własny standard firmy, dwa gniazda joysticków, szyna procesora, gniazdo monitora (composite video), wyjście RGB, wyjście telewizyjne, gniazdo dodatkowego modułu pamięci ROM.

   Wspominaliśmy już o tym mikrokomputerze w ubiegłym roku, tuż po pierwszej prezentacji na targach w Las Vegas. Obecnie jest on sprzedawany w Europie, a ponieważ ma być następcą bardzo popularnego również i u nas C64, warto mu się dokładnie przyjrzeć.

   Firma Commodore związana jest ściśle z całą historią mikrokomputerów domowych. Wypuściła na rynek jeden z pierwszych mikrokomputerów - PET, następnie ogromny sukces odniósł VIC-20, a jego następca - C64 jest nadal na pierwszych miejscach pod względem liczby sprzedawanych egzemplarzy. Dalsze kroki firmy nie były już tak udane. Po długiej przerwie pojawiły się na rynku modele C16, C116 i Plus 4 (Horyzonty Techniki 4/86), jednak nie "chwyciły", głównie dlatego, że zerwały z tradycją C64. Rezultatem doświadczeń jest właśnie C 128, w którym dbałość o zgodność z C64 jest aż przesadna.

   C 128 to właściwie trzy komputery w jednej obudowie. Jeden to właśnie C64, drugi ma pełne możliwości C 128, a trzeci to komputer działający w systemie CP/M 3.0. Takie rozwiązanie gwarantuje dostęp do olbrzymiego rynku oprogramowania - gier i programów pomocniczych przeznaczonych dotąd dla Commodore 64, do jeszcze większego rynku programów profesjonalnych systemu CP/M, a do tego dodatkowo zupełnie nowy komputer, szybki i z dobrą wersją języka Basic.

   Procesor 8502 jest kompatybilny z procesorem C64, pamięć ROM zawiera kompletny system zawiadujący C64, stąd przełączenie trybu pracy wymaga jedynie napisania "GO 64"; po potwierdzeniu system zgłasza się kadrem dokładnie takim jak C64. Blokowane są nawet te klawisze, których na klawiaturze C64 nie ma, a szkoda, bo są to dodatkowe klawisze do sterowania ruchu kursora oraz blok numeryczny. Oczywiście C128 może współpracować ze wszystkimi urządzeniami zewnętrznymi pasującymi do C64, a przede wszystkim ze stacją dysków 1541.

   Pracując jako C 128, mikrokomputer ma 128 kB pamięci RAM i możliwość rozszerzenia jej do 512 kB. Ponieważ procesor nie jest w stanie zaadresować bezpośrednio tak dużej pamięci, stosowane są banki pamięci. Specjalny układ zarządza przydziałem pamięci w zależności od trybu pracy komputera. Basic rozszerzony został również o dzielenia na bankach pamięci - można wybrać bank (instrukcja BANK) i przesyłać dane między bankami (SWAP, FETCH, STASH).

   Procesor Z80, umożliwiający działanie w systemie CP/M, przystosowany jest standardowo do zegara 4 MHz, ale przy dostępie do pamięci RAM musi być spowalniany do 2 MHz, ponieważ układy pamięci nie są przystosowane do dużej prędkości.

   Dziwnie jest rozwiązana współpraca z monitorami. Wyjścia do przyłączenia telewizora i monitora mogą jedynie przekazywać tekst o 40 znakach w wierszu i grafikę. Jeżeli chcemy pracować w systemie 80-znakowym, to trzeba użyć wyjścia RGB. Monitory tego typu są bardzo drogie, a do tego grafika, jaką możemy stworzyć używając języka Basic nie może być prezentowana poprzez wyjście RGB.

   Ważnym uzupełnieniem systemu jest nowa stacja dysków o symbolu 1571. Pojemność dyskietki wynosi 340 kB, a podstawową zaletą jest prędkość. Stacja może pracować tak jak komputer w trzech trybach - dla C64 symuluje stację 1541, dla C128 i CP/M znacznie przyspiesza przesyłanie danych.

   Wersja języka Basic (już o oznaczeniu 7.0) zawiera instrukcje strukturalne: skoku warunkowego IF-THEN-ELSE, pętli sterowanej warunkiem WHILE, DO, LOOP oraz początku i końca bloku - BEGIN, BEGEND. Programowanie ułatwiają ponadto instrukcje takie jak TRON - włącz śledzenie wykonania programu, NO-SCROLL - nie przesuwaj tekstu, RENUMBER - zmień numerację linii programu, HELP i wiele innych.

   Ciekawe, jakie będą dalsze losy mikrokomputera C128. Wydaje się, że jest o rok spóźniony. Na rynku ma już wielu konkurentów, choćby Atari 130XE czy Amstrad 6128. Komputer jest drogi, dołączenie monitora i stacji dysków stawia go pod względem ceny na równi z Atari 520ST, prawdziwym 16-bitowym komputerem domowym. Ale wielką zaletą C128 jest możliwość korzystania z bogactwa programów z C64.

   Podziękowania dla Hansa za użyczenie materiałów do tego artykułu.



Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:



Ryszard Damski
-
24.8.2004
-
Horyzonty Techniki 5/86





DODAJ SWÓJ KOMENTARZ



Instrukcja używania systemu komentarzy    

  1. W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
    Tagi HTML są nieaktywne.
  2.    
  3. W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
    Tagi HTML są aktywne. Możesz:

  4.    Możliwość:

    Komenda:

    Przykład:

       a.   Pogrubić tekst: <B></B> Pogrubiony
       b.   Pochylić tekst: <I></I> Pochylony
       c.   Podkreślić tekst: <U></U> Podkreślony
       d.   Stworzyć indeks górny: <SUP></SUP> Indeks górny
       e.   Stworzyć indeks dolny: <SUB></SUB> Indeks dolny
        f.   Użyć czcionki maszynowej: <TT></TT> Czcionka maszynowa


    Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
    Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
    Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).

    Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
    Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.

Podpisz się:

Wpisz treść:

   wyślij mój komentarz    ukryj mój adres IP