STARTUJ ULUBIONE CO NOWEGO? C64 FORUM KSIĄŻKA GOŚCI REDAKCJA KONTAKT

PODAJ EMAIL, ABY BYĆ NA BIEŻĄCO INFORMOWANYM O AKTUALIZACJI MAGAZYNU:    
Informacje o aktualizacji Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Skocz do działu Poczytaj lub dodaj wpis Czyli kto to tworzy Kontakt z nami

Internetowy Fanclub Agnieszki Cegielskiej - www.cegielka.net


SONDA

Jak dowiedziałaś(eś) się o istnieniu tej strony?
Z innej strony - link
Z wyszukiwarki
Znajomy podał adres
Inne



OSTATNI KOMENTARZ  ?

Obwody drukowa ...
Porównanie kom ...
Śpiewać każdy ...
Budujemy carty ...
Rozmowa z ramo ...

(7)
(11)
(51)
(6)
(2)



WYBIERZ MELODIĘ       ?


The last ninja
The l.n. The wilderness
The last ninja 2
The l.n.2 The basement
The l.n.2 The final battle
The l.n.2 The mansion
The l.n.2 The office
The l.n.2 The sewers
The l.n.2 The street
The great giana sisters
The green beret
Turrican intro
Bubble Bobble Remix
Creatures
Game over
Mayhem intro
Diablo
Doom 2 Hell on Earth
Hi-octane
Xenon 2
Mario in the Loonybin
Tetris (gameboy) remix


Jaws
Spy vs spy
Draconus
Ghoust busters
Tetris (c-gameboy)
Duke Nukem 3D




MULTIMEDIA 


KOMPRESJA AUDIO MP3



   Format muzyczny MP3 jest popularną i bardzo efektywną metodą kompresji dźwięku. Pierwsze standardy opracował koncern Philips jeszcze w 1991 roku, które opatrzono skrótem MPEG1 Layer 1 oraz Layer 2. Obecnie stosowany format MPEG1 Layer 3 (w skrócie MP3) jest wynikiem prac Instytutu Frauenhofera i firmy Thomson Multimedia. Pozwala on zapisać utwór o jakości zbliżonej do zapisu na płycie CD przy blisko jedenastokrotnie mniejszym zapotrzebowaniu na pamięć w porównaniu do pliku WAV.

   Algorytm kompresji pliku MP3 jest algorytmem stratnym, a to oznacza, że w efekcie jego działania nadmiarowa część danych jest bezpowrotnie usuwana z pliku źródłowego. Ważne jest to, aby barwa i brzmienie dźwięku nie zostało zbyt naruszone i zniekształcone w porównaniu z oryginałem. Ogólnie rzecz ujmując koder MP3 dzieli plik na krótkie przedziały czasowe. Tak powstałe spektrum częstotliwości są poddane dzieleniu na 32 pasma i usuwa się z nich bardzo wysokie i bardzo niskie częstotliwości. Pozostałe w ten sposób częstotliwości są analizowane pod względem poziomów głośności w każdym z przedziałów czasowych. Ciche dźwięki, maskowane przez znacznie głośniejsze, a o podobnej częstotliwości, pozostają poza zakresem słyszalności dla ucha człowieka i wobec tego następuje również i ich eliminacja. Sygnały kwalifikujące się do odrzucenia, są porównywane z empirycznie opracowanym modelem psychoakustycznym.

   Przyjrzyjmy się zatem jakie skutki odnosi ten format i czego powinniśmy się po nim spodziewać. Do testów użyłem wzorcowy sygnał szumu białego równomiernie rozłożonego w pełnym paśmie HiFi. Poniżej widzimy wykresy analizy widmowej zakodowanego dźwięku z różnymi wartościami strumienia danych.

Format: MP3 16Bit 44100Hz Mono.

Strumień danych: 32kbps.

Strumień danych: 64kbps.

Strumień danych: 112kbps i więcej.



Format: MP3 16Bit 44100Hz Stereo.

Strumień danych: 32kbps.

Strumień danych: 128kbps.

Strumień danych: 224kbps i więcej.

   Pierwsze co zauważamy, to różnica w zakresie przenoszonych częstotliwości przy zmianie strumienia danych. Im wyższa jego wartość, tym zachowywane jest szersze pasmo przenoszonych częstotliwości. Poniższa tabelka ilustruje graniczne górne częstotliwości.

Strumień danych Górna częstotliwość (STEREO) Górna częstotliwość (MONO)
32 kbps
40 kbps
48 kbps
56 kbps
64 kbps
80 kbps
96 kbps
112 kbps
128 kbps
160 kbps
192 kbps
224 kbps
4 kHz
5 kHz
6 kHz
7 kHz
8 kHz
9 kHz
11 kHz
12,5 kHz
14 kHz
16,5 kHz
19 kHz
Bez ograniczeń
7,5 kHz
9 kHz
10 kHz
12,5 kHz
14 kHz
16,5 kHz
19 kHz
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń

   Ponadto możemy zaobserwować jeszcze drugą prawidłowość. Zapis monofoniczny daje nam dwukrotnie szersze pasmo niż zapis stereofoniczny. Na koniec dokonajmy rewizji widoku na amplitudę. Potwierdza ona stratność użytego algorytmu, który wyodrębnia zbyteczne informacje dźwiękowe i ekstraktuje z materiału muzycznego.

Strumień danych: 32kbps.

Strumień danych: 128kbps.

Strumień danych: 706kbps (nieskompresowany).




Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:



Reiter (Apidya)
22-23.11.2004
23.11.2004
-
Filety on-line





DODAJ SWÓJ KOMENTARZ



#1Dzień 24-11-2004godz.14:57:48Autor: Kisiel/Icon
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Może to nie zupełnie w temacie ...ale kto z was słyszał dzwięki o częstotliwości 19kHz ;) Może mi słoń na ucho nadepnął ale ja nie słysze różnicy między 128 a 192 kbps. Ciekawe jak to jest robione w przypadku MP3Pro???

#2Dzień 24-11-2004godz.23:49:20Autor: Reiter
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Tak, ja mogę się pochwalić, że z trudnością, ale usłyszałem 19kHz i z tego co wiem, jest to moja górna granica słuchu. Niestety 20kHz już mi się nie udało. Dysponuję odpowiednią płytą testową.
   To właśnie miał ten test pokazać, jak zachowuje się pasmo przenoszenia i powstał z myślą o zwykłych użytkownikach, a nie koneserach elektronikach. Różnica na pewno istnieje między 128, a 192, ja odczuwam ją jako ścięcie i zmniejszenie przestrzenności dźwięku. Ocena zawsze jest sprawą subiektywną i indywidualną, każdy postrzega to nieco inaczej swymi zmysłami. Wkrótce test Mp3Pro i nie tylko.

#3Dzień 25-11-2004godz.07:26:06Autor: Kisiel/Icon
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Z tego wniosek że ja bardziej pasuje do schematu "psychoakustycznego" :P Gratuluje słuchu :))) ja najwidoczniej za dużo z kasiankami na dyskoteki łaziłem :P

#4Dzień 8-8-2006godz.13:46:45Autor: Yovish
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   Spora grupa ludzi nie słyszy już częstotliwości powyżej 16 kHz.
   Z tym, że sinusoidy np. o częstotliwości 20 kHz możemy nie usłyszeć, ale jako składowa harmoniczna do mniejszej częstotliwości, będzie wpływała na jej barwę, i to właśnie usłyszymy...

#5Dzień 8-8-2006godz.22:20:26Autor: Reiter
Status: Brak błędówAdrIP: Ukryty
   To wszystko prawda, co pisze Yovish. A na starość może (i jest) jeszcze gorzej. Możemy mieć problemy z dźwiękami powyżej 10kHz. Zakładając, że zdrowie będzie w dobrej formie.
   Tu jeszcze nasuwa się takie uzupełnienie - 20kHz możemy nie usłyszeć, może poza bardzo rzadkimi wyjątkami ludzi, ale ta częstotliwość będzie dla nas odczuwalna. Najprostszym przykładem jest monitor komputerowy, który właśnie wydziela ultradźwięki. Jeśli ktoś miał stare monitory EGA/VGA, to wie dobrze jak męcząca była praca w takich warunkach.
   Osoby o wraźliwym uchu odkryją także brak ultradźwięków podczas słuchania muzyki z zestawu audio wysokiej klasy. Zestawy kolumnowe potrafią przenosić fale o wartości daleko przekraczającej 20kHz (najlepsze prawdopodobnie do 100kHz, jeśli się nie mylę).

Instrukcja używania systemu komentarzy    

  1. W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
    Tagi HTML są nieaktywne.
  2.    
  3. W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
    Tagi HTML są aktywne. Możesz:

  4.    Możliwość:

    Komenda:

    Przykład:

       a.   Pogrubić tekst: <B></B> Pogrubiony
       b.   Pochylić tekst: <I></I> Pochylony
       c.   Podkreślić tekst: <U></U> Podkreślony
       d.   Stworzyć indeks górny: <SUP></SUP> Indeks górny
       e.   Stworzyć indeks dolny: <SUB></SUB> Indeks dolny
        f.   Użyć czcionki maszynowej: <TT></TT> Czcionka maszynowa


    Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
    Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
    Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).

    Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
    Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.

Podpisz się:

Wpisz treść:

   wyślij mój komentarz    ukryj mój adres IP